Příjemnosti, Láska, Učení, Znalosti, Dovednosti, Pravda, Zen či Sen, To čím jsme světelné bytosti, Různosti světů,

amulet.jpg
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "8808"
NATURE-MtSnowdon_1024x768.jpg

Toto je druhá lekce. Nyní chci, abyste změnili svůj dýchací proces. Počítejte „jedna“ pouze na výdech, takhle celý dýchací cyklus – dech i výdech – bude pouze „jedna“ doba. Nepočítejte jednoduše vdechy; pouze 1, 2, 3 atd. výdechy.

Je dobré sedět v zazenu proti zdi, oponě atd., ne příliš daleko ani blízko. Ideální vzdálenost je tak asi 2 až 3 stopy. Jinak nesedejte tam, kde je výhled do krajiny nebo naopak do sevřeného prostoru. Je důležité pamatovat si, že ačkoli jsou oči otevřeny, nepokoušejte se vidět. A z toho důvodu je lépe sedět proti zdi, ačkoliv budete-li sedět někde v zazenu v sektě Rinzai, nebudete mít jinou možnost, než sedět tváří v tvář ostatním, jak je tomu tam zvykem.

Nejdůležitější ze začátku je vybrat si tichou čistou místnost pro účely zazenu, takovou, kterou bychom mohli považovat za „posvátnou“. Často sel lidé ptají, jestli se může zazen cvičit na posteli. Pro normální, zdravou osobu zní odpověď: Ne. Existuje mnoho důvodů, proč není možno udržet mysl v klidu a správném stavu na posteli. Samozřejmě, pro lidi upoutané na lůžko není jiné pomoci.

Až sami zjistíte, že přirozené zvuky, zvuky hmyzu nebo ptáků, tekoucí vody atd. vás rušit nebudou, zatímco náhlé hluky ano. Rytmických zvuků můžeme dokonce využít. Ale nejrušivější jsou zvuky lidského hlasu, ať už přímo či z rozhlasu a televize. Když začínáte zazen, najděte si takové místo, abyste byli takovýmto případným rušivým zvukům vzdáleni. Pokud se pak vaše sezení prohloubí, žádný zvuk vás pak rušit nebude.

Kromě toho, že budete udržovat vyhlédnutou místnost v čistotě a pořádku, vyzdobte si ji květy a použijte i vonných tyčinek, protože s jejich pomocí, coby symbolů čistoty a posvátnosti, se snadněji dokážete ponořit do zazenu a rychle sjednotit svou mysl. Oblékejte se pohodlně a jednoduše tak, abyste dosáhly pocitu čistoty a lehkosti. Večer není vhodné nosit pyžamo. Samozřejmě. Je-li horko nebo stojí-li otázka buď v pyžamu nebo vůbec ne, raději volte třeba i to pyžamo. Udržujte sebe i oblečení vždy čisté a upravené. Místnost by neměla být ani příliš tmavá ani příliš světlá. Efekt šera je stejný jako efekt zavřených očí: vše umrtví. Nejlepší je polo svit. Pamatujte, že zazen nechce mysl znehybnět, ale sjednotit ji uprostřed aktivity.

Ideální z hlediska teploty je pokoj ani horký v létě ani studený v zimě. Není účelem zazenu trestat tělo a není ani nezbytné bojovat s extrémními podmínkami. Zkušenost však ukázala, že zazen je lépe praktikovat v podmínkách lehce chladných; přílišné teplo člověka uspává. A až vaše schopnost zazenu zesílí, nebude vám vadit ani teplo ani zima. Samozřejmě, je moudré pečovat o své zdraví.

A teď si promluvme o nejlepší době pro zazen. Pochopitelně nejlepší je věnovat se zazenu v kterékoliv době a vlastně stále. Ale protože mnozí z vás vykonávají zaměstnání, nejlepším časem je ráno nebo večer, nebo obojí. Zkuste sedět každé ráno, nejlépe před snídaní a těsně než jdete do postele večer. Jestliže vám okolnosti dovolují sedět jen jednou denně, každá doba má své relativní přednosti a zápory. Pokud byste se chtěli zeptat, zda večer je stejně hodnotný jako ráno a co bych vám radil, odpověděl bych: ráno, z následujících důvodů: Nechodí k vám návštěvy, zatímco večer můžete být neočekávaně vyrušeni. Rána jsou ve městech daleko tišší než večery. Ráno jste odpočatí a hladoví – tedy v té nejlepší náladě pro zazen, zatímco večer, unavení a najedení, máte tendenci spíše spát než sedět. Protože je vůbec obtížné sedět v zazenu s plným žaludkem, doporučuje se, pokud je člověk nezkušený, nesedět ihned po jídle. Před jídlem praktikovaný zazen mohu jen doporučit. A až vaše zkušenosti se zazenem pokročí, budete schopni sedět v zazenu kdykoliv, dokonce i při jídle.

Jak dlouho má člověk sedět? Neexistuje všeobecné pravidlo a doba kolísá podle zkušenosti sedícího i jeho zenové úrovně. Pro nováčky je vhodnější kratší doba.

Jestliže sedíte 5 minut denně jeden či dva měsíce, budete jistě chtít dobu zazenu prodloužit. A až budete schopni sedět s uklidněnou myslí po 30 minut bez nepohodlí a bolestí, dokážete pak i vychutnat pohodu sezení a budete mít tendenci sedět velmi pravidelně. A z těchto důvodů doporučuji začátečníkům sedět kratší dobu, protože bolesti nohou dokáží naprosto znemožnit uklidnění mysli. Rychle se pak unavíte a budete pak jen mrhat svým časem a koukat na hodinky. To se často stává. Takže i když sedíte pouze 10 minut denně, zkuste se intenzivně soustředit na počítání každého dechu, napočítat mechanicky a zvýšit tak intenzitu a efektivnost sezení.

Přestože jste třeba schopni sedět celé hodiny v pozici, aniž byste cítili bolest či nepohodlí, je rozumnější rozdělit čas sezení na periody po 30-ti nebo 40-ti minutách. Radí se neprotahovat jeho sezení na delší dobu, protože mysl se nedokáže tak dlouho udržet ve stavu chtění. Ať si to uvědomujeme nebo ne, mysl postupně zmenšuje stupeň svého soustředění. Je tedy lepší 30-ti minutové sezení s kinhinem. A čím delší doba je sezení, tím delší by měl být kinhin. S výhodou můžeme doplnit svůj zazen obdobím manuální práce, jak se to dělávalo za starých časů. Vaše mysl ale musí zůstat ve stavu bdělosti i po dobu práce a neklesnout do stavu otupělosti a nudy.

Pár slov o jídle. Je dobré nejíst víc než 80procent kapacity. Japonské přísloví říká, že 8 desetin žaludku náleží člověku, 2 desetiny doktorovi. Zazen Jodžinky (Precautions to Observe in Zazen), sepsané před 650 lety, doporučují jíst jen ze 2/3. dále radí jíst jen výživnou zeleninu (maso se běžně nejí a tehdy bylo přísně zakázáno) a brambor, sezam, sušené švestky, černá fazole, houby, kořeny lotosu. Doporučují také různé druhy mořských řas, které jsou velmi výživné. Nejsem ve věcech vitaminů, minerálů a diety autoritou, ale vím, že většina lidí dnes jí jídlo, které vytváří v jejich tělech mnoho kyselin a velmi rádi jedí maso. Bylo by lépe jíst více zeleniny. Za starých časů rozeznávali dva druhy diet – jang byla alkalická a jing kyselá; radilo se, aby dieta byla jak jang, tak jing. Jsou téhož názoru.

Je dobré mít při sezení před sebou papír a tužku, protože v mysli vás napadne mnoho myšlenek, o nichž si pomyslíte – aha, to bych si měl zapsat než to zapomenu. V průběhu zazenu naleznete spojení mnoha různorodých problémů či jejich dokonalé rozřešení. Pokud se těchto „nápadů“ nezbavíte tím, že je zapíšete, budou se vám v mysli honit dál a budou vás rušit v soustředěnosti.

Je tento web to co vám je blízké?

ano (13 | 100%)
ne (0 | 0%)
Tvůrci lidské DNA
Nově doplněné rozhovory se žáky.
Zápatí stránek
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one