Příjemnosti, Láska, Učení, Znalosti, Dovednosti, Pravda, Zen či Sen, To čím jsme světelné bytosti, Různosti světů,

amulet.jpg
Nechte si zasílat novinky přímo do Vaší emailové schránky
Opište prosím kontrolní kód "8808"
tumblr_mpydvvW0Gn1qb30dwo1_500.jpg
 Student: Jakmile jsem před vás předstoupila, začala jsem se divně cítit. Nevím, v čem je chyba.

Roši: Je to případ mysli. Nemyslete na sebe a netrapte se sama sebou při zazenu. Pouze nenásilně, s klidnou a hluboce koncentrovanou myslí klidně seďte. Pak i ten pocit napětí zmizí a budete se cítit uvolněně. Cvičí se vám dobře šikan-taza?

Student: Ne, vůbec ne.

Roši: V tom případě se vraťte zpět a cvičte sledování dechu dokud vám to nepůjde snadno a lehce a teprve pak začněte zase šikan-tazu.

Student: Zkoušela jsem to, ale bylo to příliš bolestivé. Měla jsem bolesti v zádech. Víte, po léta jsem měla potíže s dýcháním.

Roši: Pak začněte znovu počítat dech. Jde vám to?

Student: Ano, myslím, že ano.

Roši: Když se dokážete soustředit na toto cvičení bez bolesti a napětí, začněte pak dech jen sledovat a pak se vraťte k šikan-tazu.

Student: Mohl byste mi prosím znovu říci, jak počítat dech a jak ho sledovat?

Roši: Jsou různé způsoby, ale nejlepší je tento: Na první výdech si tiše počítejte „jedna“, na další „dvě“ atd. Až do deseti a začněte znovu. Sledování dechu se děje takto: Pokuste se vizualizovat cestu dechu a pak výdechu. To je k tomuto všechno.

Student: Včera večer jste všem řekl: Když jdete spát, pokračujte ve svém počítání dechu; vy, kdo počítáte dech tak počítání pronikne i do podvědomí. Ale já jsem zjistila, že přirozeně zapomenu počítat, jakmile je můj dech rytmický a když není rytmický, musím si počítat, abych ho zrytmizovala. Mám počítat i když je pro mne přirozenější přestat počítat?

Roši: Pokračujte v počítání když jdete do postele a přirozeně usnete. Uvědomte si ale, že počítání není přirozený stav mysli, že je to pouhý první krok ke koncentraci mysli. Dalším krokem je sledování dechu, to je snažit se „vidět“ jasně každý vdech a výdech. To je obtížnější, protože nemáte počítání, ke kterému byste se mohla vrátit, když mysl začne uhýbat. Smyslem je sjednotit mysl pomocí progresivních kroků koncentrace, dokud se nedostanete do bodu, kdy budete moci cvičit šikan-tazu, která, jak víte, není ani počítáním ani sledováním dechu. Je to nejčistší forma zazenu a dýchání je přirozené. Ale šikan taza je zároveň nejtěžší zazen, protože nemáte nic, co by vám pomohlo. Až vaše praxe pokročí a vaše koncentrace bude silná, budete ji moci začít. Když si pečlivě všimnete pozice Buddhy v Nirvána pozici na různých obrázcích, uvidíte, že leží na pravé straně s rukou pod hlavou, s končetinami spojenými. To je nejlepší pozice pro spánek. Smysl toho je, že lehajíce si do postele byste si neměla říkat: tak, jsem ráda, že je den u konce, nyní zapomenu na všechno u na zazen. To je špatný postoj. Abych odpověděl konkrétně na vaši otázku, nemusíte pokračovat v počítání, pokud dokážete soustředit mysl na něj.

Student: Asi jsem se nevyjádřila dost jasně. Mám na mysli to, že když se mé dýchání stane rytmickým, zapomenu počítat. Je to v pořádku nebo ne?

Roši: Ano. Jednoduše sledujte svůj dech, dokud to potřebujete a pak seďte v čistém zazenu. Nepočítejte ani nesledujte dech, který je přirozený. 

Je tento web to co vám je blízké?

ano (13 | 100%)
ne (0 | 0%)
Tvůrci lidské DNA
Nově doplněné rozhovory se žáky.
Zápatí stránek
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one